Wino - Chroni tetnice
Naukowcow dlugo intrygowal tzw. francuski paradoks: nad Sekwana jedza obficie i tlusto, mnostwo pala, a mimo to przecietna dlugosc zycia nalezy do najwyzszych na swiecie. Doszli do wniosku, ze to za sprawa pitego do posilkow wina !
Jak dziala ?
Pierwsi docenili polifenole zawarte w winie - zwlaszcza czerwonym - kardiolodzy. Zatrzymuja one sztywnienie tetnic, tzw. arterioskleroze, i rozrzedzaja krew, oddalajac miazdzyce i rozwoj zylakow. Sercu sluza tez zawarte w winie mineraly (wapn, potas, magnes i zelazo) oraz saponiny, ktore utrudniaja przyswajanie cholesterolu z pozywienia.Onkolodzy zajeli sie innyli skladnikiem wina - resweratrolem, subtancja o dzialaniu przeciw utleniajacym, przeciw zapalnym i przeciw rakowym.
Hiszpanscy badacze stwierdzili, ze kieliszek czerwonego wina dziennie o 13 proc. obniza ryzyko raka pluc i oddala zagrozenie rakiem prostaty. Resweratrol wplywa takze na komorki miesnia sercowego, stabilizujac ich prace. Zapobiega cukrzycy, miazdzycy i niewydolnosci krazenia. Hamuje rozwoj starczej demencji - codzienna lampka wina zmniejsza ryzyko choroby o 65 proc.
Naukowcy z Mediolanu odkryli ostatnio w winie melatonine, ktora reguluje rytm dobowy i zasypianie oraz wzmacnia odpornosc.Wino pomaga tez utrzymac szczupla sylwetke: kwas winowy i jablkowy ulatwiaja trawienie, a pektyny zmniejszaja przyswajanie tluszczow.
Przeciw wskazania
Z wina zrezygnowac powinny kobiety w ciazy i karmiace (szkodzi dziecku), osoby z chorobami watroby i nerek, wrzodami zoladka, elergicy oraz astmatycy.
Dzienna dawka
1- 4 (maksimum !) kieliszki dziennie, tylko przy posilku.







